Öl utan vitamin är gott längre

Gammalt öl smakar sämre än färskt. Det beror till stor del på att vitamin B2 (riboflavin) tillsammans med ljus oxiderar ämnen från humle till illaluktande svavelväten.

Den svenska kemisten Börje Sellergren vid Technische Universität Dortmund i Tyskland och hans medarbetare har hittat en möjlig lösning på problemet. De har utvecklat ett slags plast med hålrum som i praktiken är avgjutningar av riboflavinmolekyler. Plasten gör det möjligt att ta bort vitaminet ur öl.

– Det kan låta konstigt att man tar bort ett vitamin, men vi dricker ju inte öl för vitaminernas skull, säger Börje Sellergren.

Forskningen är betald av den nederländska bryggerijätten Heineken och publiceras i tidskriften Journal of Materials Chemistry.

Idén bakom molekylära avgjutningar kläcktes för mer än femtio år sedan. Under det senaste decenniet har metoden blivit viktig inom analytisk kemi.

Börje Sellergrens forskargrupp har nyligen visat att plast tillverkad genom molekylär avgjutning kan suga upp radioaktiva koboltjoner från kylvattnet i ett kärnkraftverk.