Innehållsrikt om dna

Dna-sekvensering är numera ett vardagsord – men kan du beskriva hur det faktiskt går till? Det kan Rikard Erlandsson, efter sina 30 år av dna-forskning vid en lång rad universitet i olika länder. Det är ljuvt att få läsa på svenska om dna-vetenskapens vardagsnära aspekter. Exempelvis att det inte finns några genetiska markörer som kan slå fast att du tillhör en viss etnisk grupp, även om man kan se statistiska mönster mellan världsdelar. Eller hur anlagen för laktostolerans uppstod och har spridit sig, men än så länge bara till en tredjedel av jordens befolkning.

Ibland känns det dock lite väl mycket som att man satt vid Erlandssons köksbord och småpratade lite luftigt om mänskliga raser, homeopati-myter och hans egen släkthistoria tillbaka till 1700-talet. Blandat med sakliga genomgångar av cellernas organeller.

Boken ser ut som studentlitteratur, med ett omslag av samma tjocklek som pappen i en tändsticksask. Den är också en bra grundlärobok, trots ett register av den hopplösa typen, som hänvisar till alla sidor där ett begrepp nämns, utan någon i fetstil. Exempelvis ”autosom” ger 25 olika sidhänvisningar, vilket gör det nästan omöjligt att hitta grundförklaringen.

DNA